EFL - League Two - 21-24 plass

Jeg var litt usikker på hvilken struktur jeg skulle følge for mine League Two innlegg, og tanken var å legge de neste innleggene under det første, men i stedet vil jeg poste separate innlegg.

Ikke at det er nødvendig, men man kan gjerne lese «EFL – League Two 2024-2025» postet under «info» før man går videre.

Nedenfor følger i alle fall de lagene jeg tror ender på de fire siste plassene i League Two og der de to siste rykker ned til National League på nivå fem.

24 – Accrington Stanley

Manager John Doolan overtok ansvaret for Accrington Stanley etter at John Coleman og Jimmy Bell litt merkelig forlot klubben i mars, og nå er han sammen med sin gode venn Ged Brannan, som valgte å forlate Morecambe etter forrige sesong. Brannan vet omtrent alt om klubben, han vet hvordan Doolan jobber, og Doolan vet hvordan han jobber, så de kan jobbe sammen. Men hva har de å jobbe med?

Stanley lot ni spillere gå etter å ha underprestert med en 17. plass forrige sesong, og Sean McConville, Kelvin Mellor, Matt Lowe, Baba Fernandes, Bailey Sloane, Leslie Adekoya, Jack Massey, Korede Adedoyin og Jack McIntyre har alle forlatt klubben i sommer.

Tre spillere har fortsatt kontrakt ut sesongen 2024-2025, mens åtte spillere fikk kontraktsforlengelse og syv spillere ble tilbudt nye avtaler. Disse var Toby Savin, Shaun Whalley, Joe Pritchard, Rosaire Longelo, Jack Nolan, Seamus Conneely og Connor O’Brien.

Minst fire av disse takket nei til nye avtaler og gikk videre til andre klubber, inkludert Jack Nolan, og fem spillere returnerte dessuten til sine respektive moderklubber etter låneopphold.

I midten av juni ble det kunngjort at midtbanespilleren Tommy Leigh hadde fullført en overgang til MK Dons. 24-åringen spilte 120 kamper for Stanley over tre sesonger, og scoret 28 ganger.

14 spillere er borte, men Doolan og Brannan virker å være i ferd med å sette sammen det som virker å kunne bli en grei tropp. Ideelt sett vil de ha to i hver posisjon der alle kjemper om plassen sin, og de har allerede en grei balanse på midtbanen.

Allerede 17. mai ble det kjent at den 25 år gamle Boston-angriperen Kelsey Mooney hadde signert for Accrington Stanley på en toårskontrakt. Den 23. mai ble det kjent at de hadde signert toårskontrakter med den 28 år gamle keeperen Michael Kelly fra MK Dons og den 25 år gamle Southport-vingen Tyler Walton, mens midtbanespilleren Liam Coyle hadde signert en ny toårskontrakt.

Sommerens fjerde signering var den 22 år gamle spissen Jimmy Knowles, som scoret 19 mål i National League North forrige sesong mens han spilte sammen med Kelsey Mooney, og de to hjalp Boston til National League via Play-Offs.

Knowles og Mooney scoret rundt 40 mål sammen forrige sesong, og de utfyller hverandre godt, så dette kan være noe bra for Accrington Stanley, selv om det er en forskjell på to divisjoner.

Etter signeringen sa Knowles med en gang at han ønsket å score 20 mål den kommende sesongen, men et ønske er jo ikke det samme som en realitet.

Den 20 år gamle forsvarsspilleren Zach Awe har kommet til Accrington Stanley på et sesonglangt lån fra Southampton. Han er 1,95 meter høy og er en trygg og rolig forsvarsspiller, men han må fortsatt jobbe med distribusjonen bakover.

Arrington Stanley starter altså denne sesongen for første gang siden 2014 uten John Coleman som manager, og i tillegg har de mistet tre av sine beste spillere i Jack Nolan (17+10), Tommy Leigh (8+5) og Joe Pritchard (7+4). Alle disse tre spillerne var blant de fire beste målscorerne samt målgivende for dem forrige sesong, og det for et lag som slet desperat etter å score mål. Totalt snakker vi altså om 32 mål og 19 assists som skal erstattes.

Overgangsrekrutteringen har heller ikke inspirert til mye tillit, og de har hovedsakelig signert spillere fra lag utenfor EFL som etter min mening knapt nok har talent til å erstatte det de allerede har mistet.

Angrepspartnerskapet Knowles og Mooney fra Boston kan ha 40 mål mellom seg i National League South forrige sesong, men det er ekte gambing å stole på kopiering to ligaer over hva de spilte forrige sesong. De vil enten vil gjøre underverker eller være en fullstendig katastrofe, og jeg lener meg mot det siste.

John Doolan sin første sesong som manager kommer ikke til å bli lett, for de har neppe nok kvalitetsspillere på førstelaget til å holde dem oppe, og nedrykk er såklart en mulighet. Rundt 20 % sjanse er mitt anslag.

23 – Newport

Newport hadde en fin 2023-2024 sesong, der de kjempet over evne for å være med i kampen om playoff, helt til de fikk en kollaps i innspurten og registrerte åtte strake tap. Men så sent som 16. mars var de bare tre poeng bak Wimbledon på 7. plass.

Nå står de overfor en betydelig gjenoppbygging, ettersom åtte spillere har forlatt klubben – inkludert spissen Omar Bogle – sammen med seks innleide spillere i Lewis Payne (Southampton), Adam Lewis (Liverpool), Matt Baker (Stoke), Matty Bondswell (Newcastle) og Seb Palmer-Houlden & Olly Thomas (Bristol City), som alle har returnert til sine moderklubber.

Samtaler pågikk med fire viktige spillere, den defensive midtbanespilleren Scot Bennett, den skadde kapteinen og midtstopperen Ryan Delaney og midtbanespillerne Aaron Wildig og Harry Charsley, men det var ikke rett frem med tanke på det lille budsjettet, og det viste seg at Wildig var den eneste som signerte.

Bare 10 spillere var under kontrakt, men det er tydelig at Newport nå ønsker å satse på yngre spillere og få alderen på stallen betydelig ned.

Den 20. oktober 2022 ble Graham Coughlan ansatt som manager på en to og et halvt år lang kontrakt, men etter 20 måneder som manager forlot han klubben etter gjensidig enighet. Dette skjedde i slutten av juni, og eier og styreleder Huw Jenkins måtte starte jakten på en ny hovedtrener.

Under store deler av oppkjøringen til League Two understreket manager Graham Coughlan at han ikke forventet dramatiske endringer i Newport, men eier Huw Jenkins hadde tydeligvis andre ideer.

Huw tok Swansea fra den laveste divisjonen og helt opp til Premier League, og han kan gjenskape det i Newport ettersom han forstår spillet godt og hadde overoppsyn med all rekruttering i Swansea. Men det betinger nok at de overlever kommende sesong. Frem til slutten av juli hadde Newport signert ti spillere, og alle unntatt én var i aldersgruppen 21-24 år.

I midten av juli utnevnte de offisielt den 45 år gamle portugiseren Nelson Jardim som ny hovedtrener. Han har tidligere vært i Swansea – hvor han jobbet tett sammen med Huw Jenkins – så han har en viss erfaring fra England.

Han har visstnok gjort et godt inntrykk i Newport de siste ukene, ikke bare blant staben og spillerne, men han har også bidratt til å skape en sterk og positiv stemning i klubben. Han vil få i oppgave å utvikle en ny spillestil i Newport, og dette er i korte trekk et progressivt, pasningsorientert og offensivt spill.

Newport endte på 18. plass forrige sesong, hvor de ikke var veldig gode, og nå går de i en ny retning, så det er veldig vanskelig å spå hva utfallet vil bli. Når det gjelder overgangsaktiviteten har vi sett spillere som Matt Baker, Oliver Greaves og Courtney Baker-Richardson komme inn døren.

Hvis de først får orden på det grunnleggende, får den nye troppen til å spille seg sammen og får noen positive resultater i begynnelsen av sesongen, kan de bygge seg opp derfra, men siden spillerbudsjettet for den nye sesongen ser ut til å være det samme som forrige sesong, må nok førsteprioritet bli å holde seg i ligaen.

Ballbesittelsesstilen som Jardin ønsker å spille er veldig ambisiøs for denne ligaen, og jeg klarer bare ikke å se en massiv overgang i spillestil som vil fungere i hans favør, spesielt ikke med 10 nye spillere og en total gjennomsnittsalder på litt over 24 år. Men et lyspunkt er i alle fall at den 27 årige angriperen Will Evans fremdeles er i troppen. Han scoret 24 mål for dem forrige sesong, og det å holde på ham kommer til å bli et stort pluss for Newport denne sesongen. Men ting kommer uansett til å ta litt tid så de kan komme til å lide spesielt i begynnelsen av sesongen. Jeg tror ikke de er dømt til nedrykk, men jeg tror heller ikke at sesongen deres kommer til å bli helt slik de håper.

En plassering fra 21 til 24 virker riktig, og jeg blir ikke overrasket om de rykker ned, så jeg har satt dem på en 23 plass.

22 – Morecambe

Ser vi på sluttabellen for forrige sesong, finner vi at Morecambe endte 16 poeng over nedrykksstreken og 12 poeng fra den siste playoff-plassen. Tabellmessig fremstår de dermed som et typisk midtsjikt lag. Den 5. mars lå de midt i playoff-bildet med 54 poeng og kunne kanskje ha vært der under andre omstendigheter, men i stedet tapte de 8 av sine 11 siste kamper, inkludert 1-2 i den siste hjemmekampen mot Forest Green, som rykket ned.

Morecambe hadde en turbulent sesong utenfor banen, og de var underlagt en karantene sperre som påvirket muligheten til å gi nye kontrakter til spillere. Hadde de hatt spillere under kontrakt for neste sesong, ville ting helt sikkert vært annerledes, men i stedet så de ut som nok et tilfelle av et synkende skip i EFL.

Det virker klart at det trengs en ny eier som kan komme inn og starte på nytt, og klubben har vært til salgs siden september 2022, men ingenting har skjedd. Eieren Jason Whittingham hevder fortsatt at det er fire «troverdige kjøpere» som er interessert i et mulig oppkjøp av klubben. Men i tillegg til identiteten til de mulige kjøperne, er en annen av de store uvisshetene hvor mye han skal ha for å fullføre et salg.

Mange ansatte har allerede forlatt klubben, inkludert manager Ged Brannan. Kontraktene til 16 spillere har utløpt – 12 fikk ikke tilbud om ny kontrakt og fire takket nei til nye avtaler – mens fem utleide spillere har returnert til sine moderklubber. Dette betyr at Morecambe bare hadde fem førstelagsspillere under kontrakt da overgangsvinduet åpnet 14. juni.

Senere solgte de den 22 år gamle, spennende unge midtbanespilleren JJ McKiernan til Lincoln på en fireårskontrakt. Han hadde en flott sesong med Morecambe, og scoret syv ganger på 28 kamper, inkludert et hat-trick mot Colchester.

I begynnelsen av juni ble det bekreftet at Derek Adams – for tredje gang i karrieren – valgte å dra tilbake til Morecambe. Dette er en klubb han kjenner godt fra sine to tidligere perioder der, og ja, han gledet seg! Han har tidligere ledet Morecambe til opprykk i 2020-2021 og deretter til en ny sesong i League One, og nå har han skrevet en rullerende kontrakt etter å ha erstattet Ged Brannan som manager.

Omstendighetene til klubben tatt i betraktning, var det sannsynligvis ingen som var bedre egnet til managerjobben enn Derek Adams. Han er i stand til å bygge opp konkurransedyktige lag på kort tid, og det er akkurat det som kreves i Morecambe nå.

De hadde det laveste budsjettet i League Two da de rykket opp, så hvordan du rekrutterer kan være viktigere enn å bruke penger på overgangssummer. Ved å ha penger, kan man jo også sløse med dem.

Derek Adams erkjenner at et salg av klubben er viktig, men fastholder at de kan klare seg inntil videre. Morecambe kan fortsatt drive på det budsjettet som er gitt av eieren, som igjen har sagt til styret at han vil finansiere klubben frem til en ny eier har blitt funnet.

Den 11. juli kunngjorde Morecambe at registreringssperren som ble lagt på klubben i mars 2024 var opphevet. Dagen etter bekreftet de ikke bare én eller to, men hele 15 nye spillere til stallen foran sesongen 2024-2025. Over de neste to ukene kom det ytterligere to spillere inn.

Greit at de har fått ny manager i Derek Adams, men det er fortsatt grunn til å være bekymret for klubben. Overgangssperren ble opphevet en måned før sesongstart, slik at de kunne hente inn spillere, og de hentet inn 15 spillere på en gang. Man ser ikke noe klart bilde ennå, men de kan ha gitt seg selv altfor mye arbeid med å forberede seg til sesongen. Det vil ikke være noen overraskelse om de rykker ned, men på grunn av Derek Adams-effekten kan de klare å overleve. Ved utgangen av juli var stallen på 21 spillere med en gjennomsnittsalder på litt over 26 år, og en plassering fra 21 til 24 virker OK.

Derek Adams har mye på tallerkenen sin denne sesongen, og det kommer til å bli en skikkelig utfordring å holde klubben oppe, men jeg liker å tro at det verste er over for Morecambe nå. For klubbens skyld er det bare å håpe på at de til slutt kan selge og få inn noen nye anstendige eiere, og det er jo noe som kan skje før januarvinduet åpner. I det minste tror jeg de kan konkurrere og holde seg oppe denne sesongen, og jeg kommer ikke til å spille på at de kommer til å rykke ned, for til det er oddsen for lav.

21 – Swindon

Swindon avsluttet 2023-2024 sesongen på en veldig skuffende 19. plass i League Two og var tidlig på jakt etter en permanent manager som erstatter for Gavin Gunning som midlertidig hovedtrener, noe han hadde vært siden 15. januar 2024 etter Michael Flynns avgang.

Etter å ha ligget på tredjeplass på tabellen etter de ni første kampene (5-4-0), så ting normalt ut for dem. Til slutt var de langt unna nedrykk, men dårlig form gjorde at de også var langt unna play-off-løpet de hadde vært i og rundt før. De var 12 poeng over de to nederste lagene, men en klubb av deres størrelse burde være høyere opp i divisjonen, noe a la 6. plassen i sesongen 2021-2022.

I slutten av mai 2024 ble Mark Kennedy annonsert som ny manager på en 2-års kontrakt. Han hadde vært uten jobb siden han ble sagt opp av Lincoln 18. oktober 2023, sammen med assistent manager Danny Butterfield.

De annonserte at 11 spillere ville bli fristilt når avtalene deres utløp. Fire innlånte spillere hadde også returnert til sine moderklubber. Det var arbeid som måtte gjøres før neste sesong, og å få en tidlig start var ideelt fordi Mark Kennedy ville ha tid til å vurdere troppen samtidig som han fikk inn noen nye fjes.

Den 24 år gamle forsvarsspilleren Udoka Godwin-Malife ble solgt til Burton i juni 2024 der han signerte en treårskontrakt. Han spilte 42 ganger for Swindon forrige sesong.

Den 10. juli gikk den 24 år gamle forsvarsspilleren Williams Kokolo til Stade Lavallois på en langsiktig avtale. Han signerte for Swindon i november i fjor og var alltid tilstedeværende i laget fra det tidspunktet.

Et par dager senere ble det kunngjort at midtbanespilleren Ricky Aguiar hadde blitt solgt til National League-klubben York. 23-åringen hadde tilbrakt tre sesonger i klubben etter å ha ankommet fra Worthing i 2021, og spilte 41 kamper i løpet av sin tid med Swindon.

Laget hentet inn seks spillere i juni, og blant dem fire forsvarere og det så ikke så verst ut for Swindon, men de trenger flere kreative/angripende midtbanespillere. Ting kunne vært bedre, og de kan slite med å forbedre fjorårets plassering. I 2023-24 endte de på sin laveste plassering noensinne siden overgangen til League Two, og i verste fall kan de til og med bli den andre tidligere Premier League-klubben som havner i Non League etter Oldham.

De har hatt åtte managere på under fire år, og det var en plan om å rekruttere unge spillere, utvikle og selge, men som egentlig ikke har gitt resultater og har forårsaket et ras nedover i League Two. Charlie Austin, som ble fristilt i sommer, sa senere at klubben “ikke prøvde” å bevege seg i riktig retning og at spillerne ble behandlet “uprofesjonelt”.

Swindon-supporterne har hevdet de har mistet tilliten til styreleder og eier, Clem Morfuni. De krever at den australske forretningsmannen, som tok over klubben i juli 2021, må investere betydelig i laget både på og utenfor banen, komme opp med en utviklingsplan og forbedre kommunikasjonen med supporterne. Alternativt er det på tide å selge klubben og finne en ny eier så snart det er praktisk mulig.

Swinden er en stor klubb for dette nivået og forrige sesong var underveldende da de endte på 19. plass. De hentet inn en ny manager og forrige sesong var deres toppscorere Dan Kemp (16+8) og Jake Young (16+4), men de var begge på lån, og nummer tre – Charlie Austin – ble fristilt etter å ha scoret 14 mål forrige sesong og assistert seks. Legger man dette sammen, blir det 46 mål og 18 assists. Alt dette er borte nå og de trenger utskifting. Hvis ikke er det en reell risiko for at hvis de ikke blir bedre, så blir de dårligere og kan bli sugd enda lengre ned på tabellen.

Mark Kennedy har blitt deres femte permanente manager siden juli 2021, og klubben ser ikke ut til å være på et stabilt sted. De mangler stabilitet på banen og mangler det også på ledelses fronten og det eneste positive som klubben har, er at de har fått til et veldig sterkt ungdomsakademi. Vi kan godt se noen av disse spillerne bryte inn på førstelaget denne sesongen, men å redde  laget er mye å be om fra disse spillerne. Per 1 august har de ikke god nok tropp og stabiliteten rundt klubben er kanskje ikke god nok til å holde dem oppe denne sesongen. De kan til og med havne på bunnen av ligaen, men det er det sikkert ikke mange som tør å tippe.

De har hentet inn Ollie Clarke og Ryan Delaney, så la oss se om disse spillerne kan påvirke dem positivt, men foreløpig har jeg dem på et sted mellom 21 og 24. Jeg har satt dem på 21 plass fordi Accrington Stanley, Newport og Morecambe virker litt svakere.

***

Jeg skulle gjerne tipset om et par-tre enheter i innsats på at Accrington Stanley rykker ned til odds over 5.00 – eller 6.50 som tilbys av noen – samt en enhet på Swindon til odds opp mot 9.00, men dessverre kjenner jeg per nå ikke til de aller fleste av sponsorene som Oddsnet har, så jeg vet dessverre ikke om odds på nedrykk tilbys.

Det er forresten enn så lenge ikke mange bookmakere som tilbyr odds på nedrykk, og det tror jeg hovedsakelig henger sammen med at overgangsvinduet ikke stenger før 30. august. I League Two er det veldig vanlig med innlånte spillere, og flere av disse kommer gjerne denne måneden, og er noe som kan endre sannsynligheten for nedrykk.

Men, skulle noen vite om nedrykks odds fra League Two hos sponsorene til Oddsnet, så vil jeg så klart sette pris på tilbakemelding. Også dersom noen av sponsorene skulle være bedre på engelsk fotball enn andre.

Fisken.