EFL - League Two 2024-2025

Hei folkens,

Det er sannelig lenge siden jeg har skrevet noe på denne siden, men jeg har nå bestemt meg for å gjøre et nytt forsøk. Jeg vil fokusere på nivå tre og fire i England – League One og League Two – men kanskje også dele noen meninger om Championship den siste uken før sesongen starter.

Årsaken er at jeg regner med at det vil være flust av informasjon tilgjengelig for Championship på nivå to den kommende uken, mens det ikke vil være like mye tilgjengelig for League One og League Two.

Jeg vil presentere mine egne tanker og ideer, og det kan godt være at jeg vil avvike en del fra gjengs oppfatning, men det får så være. Det er uansett fire uker igjen til overgangsvinduet stenger 30. august 2024, så mye kan skje.

EFL

English Football League (EFL) er en liga for profesjonelle fotballklubber fra England og Wales, og den er delt inn i Championship, League One og League Two, oversatt til nivå to, tre og fire. Det er 24 klubber i hver divisjon og 72 klubber totalt, med opp- og nedrykk mellom dem. De to nederste lagene i League Two rykker ned til National League på nivå fem, som er den første av de semiprofesjonelle ligaene.

League Two

League Two finner vi nederst i EFL. Dette er nivå fire i engelsk fotball, med 24 lag, og kan beskrives som arbeiderklassen i engelsk fotball … eller engelsk fotballs hjerte og sjel, om man vil.

Selv om opprykk kan virke fjernt for mange lag i League Two, er kampen for overlevelse ofte det rådende temaet. Denne ligaen fungerer ofte som en grobunn for klubber som skal utvikle unge talenter, og nedrykk fra denne divisjonen til National League kan ofte resultere i økonomiske vanskeligheter.

Flere av lagene i League Two sliter med økonomien, og mange må ta i bruk innovative strategier for å holde seg bærekraftige og fortsette å utvikle seg. Uttrykk som «moneyball» samt «å finne skjulte perler» er ofte synonymt med klubber som deltar i League Two. Mange baserer seg på ungdomsrekrutteringer, låneavtaler og gratisoverganger. Et gjennomsnitt på 6-7 innlånte spillere per lag er ikke uvanlig. Klubbene har lov til å låne inntil åtte spillere, men kan kun velge maksimalt fem spillere i en kamptropp. Videre kan de bare signere maksimalt fire spillere fra en spesifikk klubb, og kun to av disse kan være over 23 år.

De mindre klubbene fanger essensen av breddefotballen i League Two der supporternes ånd bidrar til en virkelig intim og felles opplevelse på kampdagene.

Spillestilene er ofte forskjellige i EFL, og i League Two finner vi en ekte blanding av ulike stilarter. Lagene prioriterer ofte hardt arbeid og besluttsomhet, og fotballen som spilles på dette nivået er ofte mer direkte, med økt vekt på fysikk og ferdigheter i lufta.

Mindre synlige ingredienser til suksess

Det er mange kvaliteter man trenger for å oppnå suksess i en hvilken som helst liga, og en veldig viktig ting å ha orden på er garderoben. Man må ha gode karakterer i spillergruppen for å rykke opp, for det er en lang sesong som strekker seg over 46 kamper og varer i omtrent ni måneder.

Alle lag som kjemper om opprykk trenger minst én spiller med sterk nok mentalitet, en kar som kjører på for å prøve å få laget tilbake i kampen når de ligger an til å tape, og som aldri mister fokus hvis de leder, for han nekter å tro at jobben er gjort før den er over. Han eller de er ofte også sjef i garderoben der de motiverer og formidler riktig mentalitet til resten av gjengen.

I dagens fotball trenger du maksimalt engasjement fra alle spillerne, men det er vanskelig dersom du har en negativ «atmosfære» i garderoben. Det kan være spillere som oppfører seg som om de vet at de kommer til å forlate klubben, eller ikke støtter laget fullt ut når de blir utelatt fra startelleveren. Det fungerer rett og slett ikke, selv om du taper kamper, og alt virker galt.

Man kan sette sammen noen veldig gode fotballspillere som ikke er sterke nok mentalt, og da er det mer sannsynlig at de vil mislykkes enn at de ikke gjør det, over av en hel sesong. Det er absolutt noe å se på når man rekrutterer spillere, og vi ser også at flere og flere managere eller hovedtrenere ser etter spillere med tidligere opprykk på sin CV.

Før de sosiale nettverkene kom, var mellommenneskelige relasjoner hovedsakelig basert på fysiske møter og direkte kommunikasjon, men sosiale medier har endret måten vi samhandler med andre på, presenterer oss selv og møter nye mennesker på. Kraften i sosiale medier har blitt så sterk at det er lett å bli oppslukt av hva folk sier om deg, og det er et veldig farlig spill, så det er tryggest å holde seg unna det. Ikke det enkleste, men det tryggeste!

Hvis du taper en fotballkamp i England – eller i et hvilket som helst annet land for den saks skyld – kommer det en strøm av sinne fra supporterne på sosiale medier … og det skjer på alle nivåer, så spillerne kommer til å få det med seg.

For mange år siden pleide det å være slik at supportere gikk på puben sammen for å ta en øl og kritisere laget og lufte frustrasjonene over noen drinker, men nå foregår det åpenbart mer på sosiale medier. Sånn er livet i dag, og det kommer ikke til å endre seg, så det er veldig viktig for spillerne å være klar over det og holde seg selv på et trygt sted mentalt sett.

Pre-season eller forsesongen

Forsesongen er en viktig tid for klubbene, og har potensial til å forme hvordan resten av sesongen blir.

Man må anskaffe nye spillere, og jo tidligere, jo bedre, slik at de får tid til å integrere seg i troppen, lære seg spillestilen og forstå managerens budskap.

Man må også kvitte seg med spillere, og dette innebærer å selge, låne ut eller bare la kontraktsløse spillere gå. Dette frigjør lønninger og plasser i troppen, og for noen kan dette være viktigere enn å kjøpe spillere. Klubber i League One og League Two kan maksimum melde inn en 22-mannstropp når overgangsvinduet stenger. Det høres sikkert restriktivt ut, men antallet inkluderer ikke målvakter eller spillere som var under 21 år ved starten av kalenderåret.

Spillerne tar jo en pause etter forrige sesong, men ikke for lenge. De må være mentalt og fysisk klare til neste sesong, for hvordan du starter liga sesongen vil ha stor innvirkning på resten av sesongen. Til tross for at spillerne ikke spiller på et konkurransedyktig nivå under preseason, må de bringes i full kampform.

Treningskampene er ikke i nærheten av intensiteten i den virkelige sesongen, men gir lagene en sjanse til å bruke pre season-trening og også måle spillernes kondisjon og beredskap. Manageren vil gi de unge spillerne en sjanse til å spille med førstelaget. Prestasjonene deres kan være avgjørende for deres umiddelbare fremtid i klubben, og kan føre til en periode med førstelaget eller kanskje et lån for å få mer erfaring. Dette er deres beste sjanse til å gjøre inntrykk.

Først og fremst handler det om fysisk form, og dernest handler det om kampform. Etter en lang periode uten kamper vil spillerne mer eller mindre miste grepet. Det er det treningskampene er til for. De er ikke konkurransepregede, og risikoen for å få en skade i løpet av kampen er lav. Disse kampene hjelper spillerne med å gjenvinne kampformen og den gjenvinnes gradvis over flere kamper, og derfor trenger man ikke å spille alle 90 minuttene. Derfor bytter trenerne ofte ut hele laget i pausene i treningskamper. Det gir flere spillere spilletid i løpet av noen få vennskapskamper.

Ettersom forsesong treningen foregår samtidig med sommerens overgangsvindu er det mange spillere som kommer inn og går ut, og dette kan ha en negativ innvirkning på harmonien i laget. Så treningskampene vil spille en viktig rolle for å hjelpe spillerne med å komme overens med hverandre og bygge opp forståelsen i troppen. De største klubbene har råd til en utenlandstur der de kan spille noen vennskapskamper og utforske lokalområdet. Å dra til et fremmed sted vil gi alle spillerne noe felles: spenningen ved å oppleve noe nytt, og det de har til felles, vil bringe dem tettere sammen.

Kampene før sesongen starter har absolutt ingen betydning for formen før sesongens første kamper. Vi ser dette hver eneste pre season, noen lag har gode resultater i pre season og starter den ordinære sesongen med elendige resultater, mens andre lag sliter og taper kamper i pre season, men begynner den ordinære sesongen med fantastiske resultater. Pre season handler mye om å gi manageren sjansen til å prøve forskjellige spillere og formasjoner, for så å velge det han synes er best når alvoret tar til.

Når dette er sagt, så vil de fleste lag spille sin siste treningskamp kommende helg, og da er det mer naturlig at de stiller med tilnærmet toppet lag. Dette kan gi en bedre pekepinn enn tidligere.

Som nevnt innledningsvis handler preseason også om overganger. Som det pleier å være hver sommer, vil de aller fleste av de første overgangene være gratis overganger, ettersom klubbene henter spillere som har gått ut av kontrakt og har blitt fristilt fra sine tidligere klubber. De antatt beste spillerne «forsvinner» først fra markedet, mens de klubbene som har dårligst økonomi må vente lengst for å se hva som er igjen når overgangsvinduet nærmer seg slutten.

Når det gjelder overgangssummene, pleier de vanligvis ikke å bli offentliggjorte. Hovedårsaken er at det er at utallige selgere og agenter inne i bildet, og klubbene vil ikke gi dem gratis informasjon om hvor de står budsjettmessig.

Sesongen 2024-2025

Med avgangene til storklubber som Stockport, Wrexham og Mansfield, vil League Two-sesongen 2024-2025 trolig ikke bli like bra som den var forrige sesong, og nå ser det ut til at det er 12-14 klubber som kan nå playoff og halvparten av disse igjen kan vinne hele greia.

Men som forrige sesong kan vi fortsatt forvente at League Two kommer til å levere fantastisk med mange overraskelser og storylines. Enten det er et lag som Doncaster, som forrige sesong gikk fra å være nedrykkskandidat til playoff, eller et lag som Stockport, som viste hensynsløshet og ble kronet til seriemester… til tross for at de startet sesongen med 1-2-3 på deres seks første kamper.

I sesongen 2024-2025 ser League Two ut til å være vidåpen. Med mange overganger som ennå ikke er gjort før 30. august, er det vanskelig å spå hvem som kommer til å være de største favorittene, selv om bookmakerne litt merksnodig har utpekt Chesterfield som en tittelfavoritt.

Bortsett fra Chesterfield kan man forvente at Doncaster, MK Dons, Notts County og Bradford vil være med i opprykkskampen i League Two sammen med Gillingham neste sesong… spesielt etter at de har gjort noen offensive nyervervelser som kan hjelpe dem med å forbedre mål scoringen, som har hindret dem de siste sesongene. Tja, vi skal nok heller ikke glemme Carlisle og Port Vale.

Vi har tidligere sett at lag kan ha sterke sesonger der de tidlig er helt der oppe og så faller fra, eller de kan ha svake sesonger der de bruker litt tid på å komme i gang, for så å fly og ha en veldig sterk sesongavslutning… slik tilfellet var med Doncaster forrige sesong.

Det som betyr noe er ikke hvor du starter, det er hvor du avslutter og hvor jevn du kan være over en lengre periode. Hvem som helst slår hvem som helst i ligaen, det er garantert, og det har alltid skjedd.

Mange klubber vil ha større sjanser denne sesongen fordi det er mer åpent, og det vil bli skikkelig konkurranse, men det er sannsynligvis 12-14 lag i samme båt som ønsker å se et år med stor suksess. De som virkelig er stabile, vil ha en god sjanse, men det er ikke lett å få til lange rekker med gode resultater. Det handler faktisk om hvem som vil takle små ustabile perioder best, og hvem som sørger for at de ikke varer lenge og at man kommer seg raskt tilbake. De vil ha størst sjanse. Man må bare holde seg unna store følelser og overreaksjoner hvis man har en dårlig dag, og i stedet fokusere på å spille en sesong på 46 kamper.

For å kunne gi en kvalifisert mening om hvordan League Two kan ende, er det en fordel med omfattende informasjon om hver av klubbene og dette inkluderer deres form i siste halvdel av forrige sesong og hvordan de presterte da, hvem manageren er, deres økonomiske stilling og hva den generelle følelsen fra fansen er om den kommende sesongen. Sistnevnte skal ikke undervurderes, men heller ikke overvurderes. Og så må vi selvsagt også se på hvor mange signeringer hvert lag har gjort og hvor mange spillere de har mistet så langt… og kvaliteten på disse.

Da er det vel like greit å gå over til mine synspunkter, og jeg starter med de lagene jeg tror havner godt på den nedre halvdel av tabellen. Deretter tar jeg for meg den litt kjedelige midt på treet greia, før jeg avslutter med plassering på øvre halvdel av tabellen, topp 7 og automatisk opprykk (topp 3).

Ettersom jeg har til hemsikt å mene noe om hvert enkelt lag, må jeg nok dele dette opp i grupper, og det blir trolig seks av dem, som jeg planlegger å ha klart i løpet av helgen.

Fisken.